تخریب‌گران میراث مشغول کارند

هنوز اوقاتمان تلخ است از شنیدن خبرهای ناگوار از تخریب بافت تاریخی شیراز که به گوشمان می‌رسد که همین بغل گوش خودمان در شهرمان اصفهان هم تخریب‌چیان سرگرم کارند و به جان بافت تاریخی شهر افتاده‌اند.

 تخریب‌گران میراث مشغول کارند

هنوز اوقاتمان تلخ است از شنیدن خبرهای ناگوار از تخریب بافت تاریخی شیراز که به گوشمان می‌رسد که همین بغل گوش خودمان در شهرمان اصفهان هم تخریب‌چیان سرگرم کارند و به جان بافت تاریخی شهر افتاده‌اند. حالا سه خانه تاریخی دیگر را هم مثل بسیاری از خانه‌ها و آثار تاریخی دیگر که در همه این سال‌ها با خاک یکسان کرده‌اند در لیست ویرانی گذاشتند و ویران کردند.
خانه ستاره‌دار متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی با وسعت ۸۰۰ تا هزار مترمربع در ضلع جنوب غربی مسجد جامع عباسی و دو خانه کوچک دوران پهلوی هر کدام با وسعت حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمربع در ضلع جنوبی این خانه با خاک یکسان شدند تا برای پارک ماشین‌هایمان پارکینگ بسازند.
جالب اینجاست که بسیاری از این خبرهای تخریبی مربوط به بافت ارزشمند و میراث تاریخی تا قبل از اینکه لودرها در آن مکان‌ها بروند درز نمی‌کند و بعد که تیغ ویرانی بر بُن آنها نشست و کار از کار گذشت آن وقت خبرها را همه‌جا در سایت‌های رسمی و غیررسمی به فراوانی می‌بینی. بگذریم که اگر قبل از ویرانی این مکان‌ها هم خبری شنیده شود کاری از دست اعتراض‌ها و دلسوزی‌های فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی و تاریخی و مردم برنمی‌آید. وقتی مجوزها را سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تایید می‌کنند از دست عده‌ای دوستدار این آثار چه برمی‌آید؟!
حالا و سال‌های بعد، بیشتر وقتی در اصفهان و شیراز و ... قدم می‌زنیم و ساختمان‌های بی‌قواره و مدرن را که مجتمع‌های تجاری شده‌اند یا پارکینگ و ... می‌بینیم به خودمان و بچه‌هایمان یادآور می‌شویم که اینجا روزی خانه‌ای با معماری زیبای سنتی بود که با مجوز مسیولان مربوط به این مکان‌ها ویران شد تا حالا برای خرید، ماشین‌مان را اینجا پارک کنیم و به پاساژی وارد شویم که خانه ای تاریخی برای سربرآودن آن با خاک یکسان شده‌است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار